ناهماهنگي در اعلام وقت شرعي اذان صبح به وقت يزد بين شبكه‌هاي سراسري و شبكه تابان

آرش قدیریان

در ماه مبارك رمضان و در برنامه‌هاي سحرگاهي، شبكه‌هاي سراسري و استاني، ويژه‌برنامه‌هايي ارائه مي‌كنند كه در كنار آن اوقات شرعي نيز در معرض تماشاي مردم قرار مي‌گيرد.

سحرگاه سيزدهم ماه مبارك رمضان متوجه شدم كه در شبكه تابان، اذان صبح به وقت يزد، سه دقيقه زودتر از زماني است كه در شبكه‌هاي سراسري اعلام شده است.

گمان كردم كه اين ناهماهنگي ميان شبكه‌هاي سراسري و شبكه‌هاي استاني ممكن است درباره مراكز ديگر استان‌ها هم وجود داشته باشد. بنابراين وقت اذان صبح را در شبكه‌هاي سراسري با وقت اذان صبح در چند مركز استان مقايسه كردم.

شبكه سراسري وقت اذان صبح را در ايلام 5:16 دقيقه اعلام كرده بود. وقتي زمان اذان صبح را از شبكه استاني ايلام جويا شدم، به اين نتيجه رسيدم كه آن‌ها نيز اذان صبح را دقيقا 5:16 دقيقه اعلام كرده‌اند.

شبكه‌هاي سراسري وقت اذان صبح را در شهرهاي سنندج، كرمانشاه، خرم‌آباد و اهواز به ترتيب 5:08 دقيقه، 5:11 دقيقه، 5:08 دقيقه و 5:13 دقيقه اعلام كرده بودند.

با پيگيري اين موضوع دانستم كه شبكه‌هاي استاني در آن شهرها نيز دقيقا همان زمان را اعلام كرده‌اند. در نهايت به اين نتيجه رسيدم كه اين ناهماهنگي تنها درمورد وقت شرعي يزد اتفاق افتاده است. شايد در نگاه اول اين موضوع مهم به نظر نيايد، اما براي مردم مؤمني كه مي‌خواهند روزه بگيرند و البته از ديدگاه مسائل شرعي امري مهم است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.

اگر زمان اذان صبح به وقت يزد همان است كه شبكه استاني تابان اعلام مي‌كند، يعني سه دقيقه زودتر از شبكه سراسري، ممكن است افرادي به شبكه سراسري اعتماد كنند و تا سه دقيقه بعد از اذان هم چيزي بخورند و بياشامند و عملا روزه آن‌ها باطل شده باشد.

اگر هم وقت اذان صبح همان باشد كه شبكه سراسري اعلام مي‌كند، يعني سه دقيقه ديرتر از شبكه استاني، بسياري از افرادي كه دير از خواب بيدار مي‌شوند و مي‌خواهند در فرصت اندك، جرعه آبي بنوشند يا خرمايي بخورند، با توجه به اعلام وقت اذان صبح در شبكه تابان، به گمان اين كه وقت اذان تمام شده است از اين كار بازمي‌مانند و ممكن است روزه را با سختي بيشتري بگذرانند.

ضمنا كساني كه با اعتماد به شبكه تابان نمازشان را مي‌خوانند، چنانچه ساعت اعلام شده در شبكه سراسري درست باشد، هنوز به وقت شرعي اذان نرسيده نماز خوانده‌اند كه اين نماز باطل خواهد بود.

به هر حال اين ناهماهنگي ميان شبكه استاني تابان و شبكه‌هاي سراسري در اعلام اذان صبح به وقت يزد، جاي سؤال دارد؛ به‌خصوص كه اين ناهماهنگي بين شبكه‌هاي سراسري و ساير شبكه‌هاي استاني ديده نمي‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا